Dersin Adı | İş Hijyeni |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MISG 215 | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste önlisans öğrencilerinin çalışma ortamındaki tehlike ve risklerin teknik ölçüm ve standartlarını öğrenecek, bu tehlike ve risklerin mühendislik ve yönetsel uygulamalar ile kontrol altına alınması ve iş sağlığına bilimsel ve teknik bakış konusunda bilgi sahibi olacaklar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Endüstriyel Hijyen dersi çalışma ortamındaki fiziksel,kimyasal,ergonomik, psikososyal, biyolojik, kimyasal riskleri tanımlama ve ortamdan örnek alma stratejileri ,işyeri ortamında risk stratejileri ve izlemi, mesleki hastalıkların nedenlerini araştırma, sağlık risklerinin tahmini için uygun ölçüm teknikleri. İş yerlerinde belirli aktiviteler için kontrol yöntemleri geliştirmek. İş ortamındaki ve çevredeki potansiyel tehlikeli durumların tahmini ve kontrolü için tekniklerin geliştirilmesi konularını içermektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma , Dersin amaç ve hedefleri | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 103-104/; Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, Çağatay Güler, Levent Akın, 2006; s: 602-603 |
2 | İş Hijyeni genel ilkeler, İş Hijyenistinin rolü ve deontolojik kodu, Ulusal ve uluslararası düzenlemeler ve standartlar. | Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, Çağatay Güler, Levent Akın, 2006; s: 84-87 |
3 | Fiziksel etmenler :Akustiğin ilkeleri,Gürültü ölçüm metodu, gürültünün sağlık etkileri,gürültüye maruz kalımın ölçümü,gürültü azaltma yöntemleri ve KKD | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 197 |
4 | Fiziksel etmenler:Titreşimin temel ilkeleri ve ölçümü,el-kol titreşimi ve tüm vücut titreşimi, maruz kalımın değerlendirilmesi, titreşimi azaltma yöntemleri ve KKD | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 199 |
5 | Fiziksel etmenler:İklimlendirme:Ölçüm metodları,Termal konfor şartları:Termal konfor,sıcak ve soğuk stresi,VDT,İç ortam hava kalitesi testi ve değerlendirme . | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 202 |
6 | Fiziksel ajanalar:Non iyonizan radyasyon,Elektromanyetik alanlar: Temel ve tanımlar, sağlık etkileri ,ölçüm,önleme ve korunma | Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, Çağatay Güler, Levent Akın, 2006; s: 572-582 |
7 | Fiziksel etmenler:İyonizan radyasyon, radyasyondan korunmanın tanım ve temel ilkeleri, sağlık etkileri,ölçümler ve korunma | Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, Çağatay Güler, Levent Akın, 2006; s: 572-582 |
8 | Kimyasal etmenler, risk analizi ve yöntemi,Kontrol bandingin temelleri ve Kimyasalların güvenli kullanımında REACH yaklaşımı | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 167 |
9 | Ara sınav | |
10 | Kimyasal etmenler:Tozlar ve organik aerosoller, metal,silica, ağaç tozu sınıflandırma,taşıma | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 170 |
11 | Kimyasal etmenler:Gaz ve buharlar, organic maddelerin karakterizasyonu,örnek alma yöntemleri,TLV,Risk değerlendirme | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 168 |
12 | Biyolojik etmenler:Biyolojik etmenlerin sınıflandırması ve risk yönetimi ve kontrolü, Biyolojik etmenler analizi ve örnek alma ,TLV ve rehber | Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, Çağatay Güler, Levent Akın, 2006; s: 603-604 |
13 | Ergonomi,İşyerlerinde ergonomi, biomekanik, işyerlerinde ergonomic tasarım . | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 56 Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, Çağatay Güler, Levent Akın, 2006; s: 1299 |
14 | Kontrol stratejileri. Çalışma ortamı ve iş akış , işyerinde izlem, control metodolojisi | İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013; s: 56 |
15 | Dersin Genel Tekrarı | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, Çağatay Güler, Levent Akın, 2006 İş Güvenliği, Abdulvahap Yiğit, 2013 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1-Meslek hastalıkları Rehberi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ,İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü,ANKARA. 2-Meslek hastalıkları ve işle ilgili hastalıklar tanı rehberi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ,İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü,ANKARA 3-Çalışma Yaşamında Sağlık Gözetimi Rehberi.Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ,İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü,ANKARA |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 25 | |
Toplam | 102 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İş sağlığı ve güvenliği alanına temel oluşturan kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda yasal mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular. | X | ||||
3 | Kimyasalların tehlikeleri konusunda bilgi sahibi olup ve risk analizleri yapar. | X | ||||
4 | Maden işletmelerindeki tehlikeleri ve riskleri tespit edebilir. | X | ||||
5 | Makineler, teçhizatlar ve koruyucular hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
6 | Yangından korunma konusunda bilgi sahibi olarak yangınla mücadele sürecini düzenler. | X | ||||
7 | Kişisel koruyucu ve donanımlar hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olup, mesleğin gereği olan temel hukuksal kavram bilgisine sahiptir. | X | ||||
9 | İş kazaları ve meslek hastalıkları hakkında bilgi sahibi olarak, işyerindeki tehlikeleri ve riskleri tespit eder, kayıt ve raporlama yapar. | X | ||||
10 | İngilizce’yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | ||||
11 | İş planlaması ve organizasyonu yaparak, iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri düzenler. | X | ||||
12 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisine sahiptir ve bu becelerileri çalışma ortamında kullanır. | X | ||||
13 | Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine yönlendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest